04-09-2013
STP aliniază Alba Iulia marilor oraşe occidentale
Nu suntem puţini cei care ne-am întrebat cum putem avea în Alba Iulia un sistem de transport public la nivelul celui din marile oraşe occidentale, care să bată cu succes învăţătura “Dacă nu-ţi convine cu autobuzul, ia-ţi maşină”. În plus, care ar fi reţeta pentru punerea în practică a unui astfel de sistem. Răspunsul a venit în ultimii ani de la operatorul de transport public, care şi-a propus să ridice nivelul de confort şi siguranţă în materie de transport public de călători.

Ce spun călătorii
A reuşit, dacă luăm în calcul ce spun tocmai cei care au preferat autobuzul în locul taxiului sau al maşinii personale.
Ioana Anghel este din Alba Iulia şi lucrează ca asistent medical la un cabinet particular din cartierul Cetate. De doi ani a preferat autobuzul în locul taxiului. “Trebuie să recunosc că înainte nu prea circulam cu autobuzul. M-am interesat în rândul colegilor să văd cam cât îi costă transportul şi cu ce se deplasează de acasă până la serviciu. Aşa m-am hotărât să încerc şi eu mersul cu autobuzul. Am rămas plăcut surprinsă de curăţenia şi confortul din autobuze, pot spune la un nivel mult mai ridicat decât în alte mari oraşe din ţară. Despre costuri pot să spun că sunt acceptabile”. Autobuzul pare să-i fi cucerit şi pe elevi şi studenţi. Ionuţ este student în anul doi la Universitatea “1 Decembrie 1918″ din Alba Iulia. “Am cazare într-unul dintre căminele studenţeşti din zona industrială a oraşului, cum este cunoscută. Încă din primul an de studiu am ales să circul cu autobuzul şi sunt mulţumit, ca raport preţ/calitate. Spre exemplu, când am câteva ore libere în programul zilnic, pot să mă deplasez în orice zonă a oraşului fără să pierd timpul în staţie. Autobuzele circulă la timp, cum s-ar zice”. Punctualitatea cu care circulă şi condiţiile de transport au fost imediat simţite de albaiulieni. Dumitraş Alina este abonată la transportul în comun de foarte mulţi ani, după cum spune chiar ea. “În ultimul timp, de la apariţia maşinilor noi, sunt foarte mulţumită de curăţenia din autobuz, de punctualitatea cu care circulă şi de comportamentul şoferilor”. Tot de curăţenia şi punctualitatea transportului public vorbeşte şi doamna Totoian Livia, pensionară: “Sunt impresionată de curăţenia maşinilor, ţinuta şoferului şi, în plus, de punctualitatea cu care se circulă. De asemenea, m-au impresionat mijloacele tehnice din fiecare staţie”.

Alba Iulia, primul oraş din România cu sistem de ticketing
Transportul public la Alba Iulia a ajuns în ultimii ani printre cele mai moderne din ţară. Pe liniile de transport public din Alba Iulia circulă 86 de autobuze. Marea majoritate sunt mai noi de cinci ani, ceea ce le face prietenoase cu mediul înconjurător, prin emisiile reduse de dioxid de carbon şi alte gaze nocive. Toate mijloacele de transport sunt dotate cu sisteme inteligente de ultimă oră. Este dovedit faptul că echipamentele de supraveghere video descurajează furturile din buzunare şi violenţa dându-i călătorului un sentiment de încredere şi siguranţă. Pentru a reduce cât mai mult timpul de aşteptare la urcarea în autobuz, călătorii pot cumpăra biletul direct de la aparatele electronice existente în staţii. Pentru reducerea până la eliminare a fenomenului călătoriilor “pe blat”, în mijloacele de transport comun există aparate de validare a tichetului care este valabil o oră pe toate liniile de transport. Şi, asta fără a implica alte costuri suplimentare în afara celor 1,8 lei, preţul unui tichet de călătorie. Pe lângă clasicul tichet, pot fi folosite şi cardurile magnetice, asemănătoare celor bancare care, de asemenea, trebuie validate la fiecare călătorie. Cu ajutorul validatoarelor duale pot fi contabilizate toate călătoriile, atât cele pe bază de bilet, cât şi cele cu cardul care conţine datele de identitate ale călătorului. Sistemul de ticketing ajută şi la detectarea cardurilor clonate.

Tichete prin SMS
În premieră naţională, călătorii din Alba Iulia pot opta fie pentru clasicul tichet de călătorie, fie pentru achiziţionarea unui tichet cu plata prin SMS. Cei care aleg să nu scoată banii din portofel, ci să folosească creditul de pe telefonul mobil, îşi pot cumpăra billet în mai puţin de un minut, printr-un mesaj fără text, la numărul special 7585. SMS-ul se trimite imediat după urcarea în autobuz. În câteva secunde primesc un mesaj ce conţine un cod care va confirma că tranzacţia s-a efectuat, cu toate datele necesare: data şi ora emiterii biletului, cât este valabil şi un cod care permite controlorilor să combată fraudele. În baza SMS-ului, călătorii pot folosi o oră cele 25 de linii din oraş. Costul mesajului scris e de 30 euro cenţi plus TVA.

Sistem electronic de anunţare a staţiilor
Tot din gama sistemelor inteligente fac parte şi panourile de afişaj electronic din interiorul autobuzelor, prin care călătorii pot afla în ce staţie sunt şi ce staţie urmează. Acestea sunt extrem de utile, mai ales călătorilor străini de Alba Iulia. Mijloacele de transport în comun sunt echipate şi cu voice box-uri. Vorbim de aparate care-i permit călătorului să afle în timp real informaţii despre staţia în care urmează să oprească mijlocul de transport în comun. În plus, călătorii află şi cele mai importante date despre istoria locului. Spre exemplu, când autobuzul traversează pe lângă zidurile Cetăţii ridicate în secolul al XVIII-lea, călătorii află o scurtă istorioară a fortificaţiei.

Autobuzele sunt echipate şi cu GPS. Sistemul electronic permite respectarea aproape exactă a graficelor de circulaţie a autobuzelor şi localizarea în teren a maşinilor în timp real. Principalul avantaj pentru călător este reducerea timpilor de aşteptare în staţii. Toate autobuzele operatorului de transport au instalaţii de ventilare a aerului şi rampe care ajută persoanele cu handicap să urce în autobuz.

Filtre pentru reducerea poluării
Pentru a fi cât mai prietenoase cu mediul, societatea de transport a decis să testeze utilitatea unui filtru de aer – minune pe trei dintre autobuzele care circulă în Alba Iulia. Fiecare a parcurs peste 18.000 de kilometri în trei luni şi jumătate. Economia nu a fost deloc de neglijat: 1.500 de litri de motorină. Un calcul simplu arată că autobuzele au avut un consum mai mic cu până la 12 litri la 100 de kilometri. Filtrul inventat de un bărbat din Hunedoara şi premiat internaţional se dovedeşte prietenos şi cu mediul. Dacă ţinem cont că prin arderea unui litru de motorină se degajă aproximativ 270 g dioxid de carbon, 16-20g de hidrocarburi, pulbere sub formă de gudron şi bioxid de sulf, rezultă că oraşul Alba Iulia este mai curat cu 400 de kg emisii de CO2 şi alte gaze nocive.

Istoria oraşului, văzută de la înălţime
Alba Iulia se poate mândri şi cu primul autobuz etajat din ţară care circulă în regim normal pe arterele oraşului, nu doar în scop turistic. Vehiculul cu o înălţime de patru metri a fost achiziţionat în 2011, din Turcia cu 208.000 de euro. Maşina, care poate transporta până la 63 de persoane pe scaune, dintre care 38 pe puntea superioară, va circula zilnic în această vară, de la cinci dimineaţa până la miezul nopţii, cu excepţia zilelor ploioase.
Punctul de plecare al autobuzului cu etaj, care poate transporta până la 63 de persoane pe scaune, dintre care 38 pe puntea superioară, permite celor care vizitează oraşul să-i cunoască istoria de la înălţime. Turiştii care pleacă din faţa gării oraşului vor ajunge în doar zece minute în centrul vechi al oraşului. Autobuzul cu etaj staţionează în apropierea Palatului Administrativ, clădire ridicată la începutul secolului XX, şi în apropierea Bisericii Unitariene. Călătorul va lăsa în urmă şi fosta sală de teatru I.L. Caragiale, ridicată în 1904 şi care a funcţionat sub patronajul marelui dramaturg până în 1950.
Turiştii pot admira şi arterele comerciale ale oraşului: Bulevardul Transilvaniei şi Bulevardul Revoluţiei, dar şi zona istorică din interiorul fortificaţiei de secol XVIII. Autobuzul va trece şi printre Catedrala Ortodoxă şi cea Romano-Catolică, ale căror turle străjuiesc latura de Vest a Cetăţii de secol XVIII. Asta, după ce vor fi finalizate lucrările de reamenajare a zonei din interiorul fortificaţiei. Un bilet cu autobuzul supraetajat costă 1,8 lei, tot atât cât este preţul unei călătorii obişnuite în oraş, şi este valabil tot o oră. Este dotat cu trapă de acces pentru persoanele cu nevoi speciale şi are un loc pentru cei în scaun cu rotile. Autobuzul etajat, primul de acest fel din Transilvania, poate fi închiriat pentru turiştii care ajung în Alba Iulia şi vor să viziteze Cetatea din Aiud, zona turistică Rimetea sau Mănăstirea Râmeţ.
Dialog cu călătorii
Societatea responsabilă de transportul public local a pus la dispoziţia călătorilor din Alba Iulia şi două numere de telefon la care pot suna gratuit din orice reţea de telefonie fixă sau mobilă: 0800800STP sau la 0800800787. Se pot face propuneri de îmbunătăţire a transportului local, dar şi semnala eventualele nereguli constatate. Toate convorbirile sunt înregistrate, iar cei care apelează cele două numere de telefon vor primi răspunsul acasă, în scris. Provocarea transportului public de călători rămâne una crucială. Studiile de specialitate arată că este capabil să dezvolte un oraş economic, să reducă aglomeraţia în trafic şi să protejeze mediul înconjurător de substanţele nocive rezultate din arderea combustibilului. (M.D.)