03-11-2013
STP Alba Iulia verifică prin chestionare opinia călătorilor
STP Alba Iulia aplică, de aproape trei ani, chestionare prin care doreşte să afle opinia călătorilor privind serviciile oferite. Activitatea se înscrie într-un proiect implementat de mai multe societăţi de transport din Europa, care folosesc metoda ENERQI, “Eficiența energetică prin utilizarea observațiilor primite zilnic de la utilizatori asupra calității serviciului de transport public pentru îmbunătățirea acestuia”. Întrebările au vizat aspecte precum: starea autobuzelor, confortul, posibilitățile de achiziționare a biletelor, aglomerație, siguranța personală în stații și în autobuze, comportamentul șoferilor și al personalului etc. Răspunsurile oferite de către călători au fost prelucrate lunar cu ajutorul unui instrument online special dezvoltat în cadrul proiectului ENERQI, capabil să ofere grafice detaliate și să indice imediat incidentele apărute pe parcursul unei călătorii. De exemplu, În funcție de aceste rezultate obținute de la călători, STP Alba Iulia a realizat îmbunătățiri semnificative în ultimii ani: realizarea unui site de informare, care include și un routeplanner, introducerea ticketingului electronic, panouri de informații în peste 70% din stații, o linie verde pentru propuneri și sugestii legate de transportul public, anunțuri vocale în autobuze și în stații, valabilitatea de o oră a biletelor, posibilitatea de a achiziționa bilete prin SMS, hărți ale liniilor de transport public, cursuri pentru șoferi și multe altele. STP este partener cu societățile de transport public din Atena, Lisabona, Toulouse, Graz și Plovdiv în aplicarea metodei noi la nivel european, denumită ENERQI, prin care este măsurată percepția călătorilor asupra calității serviciilor de transport public. Proiectul a început de aproape trei ani, timp în care, în autobuzele care circulă în Alba Iulia, au fost aplicate o serie de chestionare călătorilor care au dorit să devină observatori ai calității, cu privire la o mulțime de aspecte care privesc percepția lor cu privire la serviciile oferite de STP. S-a încercat, pe cât posibil, menținerea acelorași observatori care au primit chestionare, cu aproximativ același conținut, în mod constant (lunar). ENERQI este acronimul titlului “Eficiența energetică prin utilizarea observațiilor primite zilnic de la utilizatori asupra calității serviciului de transport public pentru îmbunătățirea acestuia”, finanțat în cadrul apelului IEE 2009 – IEE/09/718/SI2.558241, și implementează acest sistem novator de monitorizare a calității în transportul public care presupune un cerc al calității: observații inițiale – îmbunătățiri realizate – observații ulterioare (pentru a se observa îmbunătățirea percepției). În proiect au fost recrutați până acum 528 de observatori ai calității (clienți STP) care au făcut peste 2.500 de observații. Proiectul se va finaliza în luna mai a acestui an, dar societatea de transport public din Alba Iulia dorește continuarea utilizării acestei metode și după această dată (de altfel, Tursib Sibiu și-a anunțat intenția de a aplica această metodă de evaluare a satisfacției călătorilor pe baza experienței acumulate de STP Alba Iulia). Partenerii STP Alba Iulia în acest proiect sunt Uniunea Română de Transport Public (celălalt partener român), DTV Consultants (Olanda – coordonatorul proiectului), TISSEO – SMTC și TISSEO (Franța, Toulouse), TIS și CARRIS (Portugalia, Lisabona), Austrian Mobility Research FGM-AMOR și Holding Graz Linien (Austria, Graz), Consiliul Județean Lancashire (Marea Britanie), Centrul pentru Surse Regeneabile de Energie (Grecia), POLIS (Belgia) și Agenția pentru Energie Plovdiv.